Sabtu, 06 Januari 2007

Fungsi-Fungsi Utama Excel


FUNGSI-FUNGSI UTAMA EXCEL


Fungsi Undo


Fungsi Undo digunakan untuk mendapatkan kembali yang telah dilakukan sebelumnya. Fungsi ini dapat digunakan saat melakukan perbaikan. Jika anda perlu mendapatkan semula isi sebelumnya tersebut klik ikon Undo. Tindakan sebelumnya juga bisa didapatkan semula jika mengklik di anak panah. Jika perlu mendapatkan semula tindakan-tindakan yang telah dilakukan di dalam sebuah file. Pilih tindakan yang perlu didapatkan semula daripada senarai tersebut. Caranya adalah seperti berikut:


Klik ikon Undo dipalang Standard (Standard Toolbar). Untuk mendapatkan tindakan terakhir


atau


Klik di tanda segi tiga di sebelah kanan anak panah Undo untuk mendapatkan senarai tindakan yang telah dilakukan sebelumnya.


Klik di tindakan yang telah dilakukan yang perlu didapatkan semula.


Menambah atau Menghapus Lajur/Baris



Menambah lajur


Tindakan untuk menambah lajur (Column) dapat dilakukan apabila tertinggal atau perlu menambah data dalam file yang sudah ada dan juga untuk membuat helaian kerja tampak lebih teratur.



Menambah satu lajur


Klik dan tandakan label abjad lajur atau dimana-mana sel dalam lajur yang perlu ditambahkan lajur sebelumnya.


Klik Menu Insert


Klik arahan Columns. Satu lajur kosong akan ditambah di kiri lajur yang dipilih berpadukan kepada lajur yang dipilih.


Menambah beberapa lajur


Klik label abjad lajur pertama dan seret sehingga jumlah lajur yang perlu ditambahkan ditandakan atau tandakan sel di lajur-lajur yang perlu ditambah sebelumnya.


Klik Menu Insert.


Klik arahan Columns dan beberapa lajur akan ditambah sebelum kedudukan lajur pertama yang dipilih berpadukan kepada jumlah lajur yang telah dipilih.


Menghapus Lajur

Lajur di dalam helaian kerja dapat dihapus jika tidak diperlukan. Jika terdapat data di dalam sel-sel dalam lajur tersebut, data tersebut akan turut dihapus dan lajur-lajur akan disusun semula.

Menghapus Satu Lajur

Klik di abjad lajur yang perlu dihapus untuk memilihnya. Di helaian kerja akan terlihat lajur tersebut telah dihitamkan.

Klik Menu Edit.

Klik arahan DELETE. Lajur-lajur yang telah dipilih tadi akan dihapus bersama-sama dengan isi di dalamnya.

Menambah Baris


Penambahan baris (Rows) dapat dilakukan untuk menambah data atau formula yang tertinggal dan juga untuk membuat helaian kerja terlihat lebih teratur. Baris kosong akan ditambah dikedudukan sebelum baris yang telah dipilih.


Menambah Satu Baris


Klik di nombor baris dimana perlu menambah baris kosong sebelum baris tersebut atau klik sel di dalam baris tersebut.


Klik Menu Insert.


Klik arahan Rows. Satu baris kosong akan ditambah sebelum kedudukan nomor baris yang telah dipilih.



Menambah Beberapa Baris

Tandai jumlah baris yang perlu ditambah sebelum baris pertama di dalam pilihan tadi.


Klik Menu Insert.

Klik arahan Rows. Beberapa baris akan ditambah sebelum kedudukan baris pertama di dalam pilihan mengikut jumlah baris yang telah ditandakan.


Menghapus Baris

Menghapus baris dapat dilakukan untuk membuang baris kosong, baris bersama keseluruhan data atau formula dalam baris yang tidak diperlukan dan juga untuk membuat helaian kerja terlihat lebih teratur.

Menghapus Satu Baris

Tandai baris yang perlu dihapus.

Klik Menu Edit.

Klik arahan DELETE. Baris-baris yang telah dipilih tadi akan dihapus bersama-sama dengan isinya jika terdapat dalam baris tersebut.


Menghapus Beberapa Baris

Tandai kesemua baris yang perlu dihapus.

Klik Menu Edit.

Klik arahan DELETE. Baris-baris yang telah ditandai akan dihapus bersama-sama dengan isinya jika terdapat dalam baris tersebut.

Mengubah Lebar Lajur/Baris

Mengubah Lebar Lajur

Secara default size semua lajur disetkan dengan size yang sama di dalam Microsoft Excel. Namun size isi dalam sel tidak seragam, tergantung dari panjang isi sel tersebut. Untuk mengemas supaya semua isi dapat terlihat secara keseluruhan, size lebar lajur perlu diubah berpanukan kepada data dalam sel lajur tersebut.

Dengan Microsoft Excel, perubahan dapat dilakukan ke atas lebar lajur secara individu atau secara kumpulan untuk muatkan isi dalam sel-sel yang terlibat. Ini dapat membuat helaian kerja tampak lebih rapi serta memastikan segala isi dapat dilihat dan dicetak seperti yang telah ditampilkan. Ada beberapa cara untuk melakukannya:

Mengubah lajur secara individu (secara manual)

  • Gerakkan mouse ke tepi kanan lajur yang perlu diubah lebarnya. Mouse akan berubah bentuk menjadi anak panah berpalang dua.
  • Seret mouse ke kanan untuk lebarkan atau arah ke kiri untuk mengecilkan lebar lajur disesuaikan dengan isi di dalam sel lajur tersebut.

Mengubah lajur individu

Mengubah lajur berkumpulan (secara autofit)


  • Tandai kesemua lajur yang perlu diubah secara berkumpulan.
  • Gerakan pointer ke tepi salah satu lajur yang telah ditandai. Pointer akan berubah kepada bentuk anak panah berpalang.

  • Klik 2X berturut-turut (double click) dan lebar lajur berkenaan akan berubah secara otomatik sesuai dengan lebar isi yang terpanjang di dalam sel lajur masing-masing.

Menyalin dan Memindah Data

Kerapkali terdapat isi yang sama perlu dimasukkan ke dalam sel atau helaian yang lain. Adakalanya pula perlu menambah data dari satu kedudukan ke kedudukan lain di dalam helaian yang sama atau helaian berbeda. Terdapat beberapa cara yang memudahkan mengisi isi berulangan yang sama atau memindah isi yaitu dengan menggunakan asas menyalin atau memindah data.

Menyalin data menggunakan ikon (Icon)

  • Pilih sel-sel dimana data tersebut perlu dibuat salinan (range).
  • Klik icon Copy (Menyalin).

Menyalin data menggunakan mouse


Tandai data yang perlu dibuat salinan. Terlihat data yang dipilih dihitamkan kecuali sel pertama yang disediakan reverse.

Bawa pointer ke arah tepi kotak data yang telah ditandai sehingga ia berubah bentuk menjadi anak panah arah ke kiri.

Tekan tombol Ctrl dan seret mouse ke lokasi baru di mana perlu diletakkan salinan. Akan terlihat satu bayangan kotak data tersebut bergerak mengikut arah yang digerakkan.

Lepaskan tombol dimulai dari tombol mouse dahulu dan diikuti dengan tombol Ctrl apabila telah sampai ke tempat dimana perlu diletakkan salinan data.

Memindah data menggunakan ikon

Tandai sel-sel yang perlu dipindah. Data yang dipilih akan kelihatan ditandai.

Klik ikon Cut.

Klik sel permulaan di mana data perlu dipindahkan.

Klik ikon Paste. Isi yang telah digunting akan diletakkan bermula dari sel pertama.

Memindah data menggunakan seret dan letak (Drag and Drop)

Tandakan sel-sel yang perlu dipindahkan. Data yang dipilih akan kelihatan dihitamkan.

Bawa pointer ke ujung tepi kotak data yang telah ditandakan sehingga ia berubah bentuk kepada anak panah arah ke kiri.

Klik kiri mouse dan seret ke lokasi baru dimana perlu diletakkan. Akan terlihat satu bayangan kotak data tersebut bergerak mengikut arah pergerakan pointer. Lepaskan mouse untuk meletakkan data di tempat baru.

0 komentar: